"Det er ikke deg det er noe galt med, det er situasjonen du står i"

Kjære studenter

Dere studenter er kanskje den gruppen som betaler den høyeste prisen for å verne om våre eldre og sårbare gjennom Korona-tiltak. Dere ofrer verdifulle år som dere ikke får igjen, år som kanskje dere har hørt deres foreldre snakke om som «gullårene». Det er klart det kan føles bittert og urettferdig.

Hvordan går det med deg? Klarer du å holde ut? Klarer du å følge zoom undervisningen til fagene du skal ha eksamen i til våren? Klarer du å holde en slags struktur i en hverdag preget av lite til ingen variasjon? Klarer du å være fysisk aktiv selv om treningssenteret ditt periodevis er stengt? Klarer du å opprettholde eller til og med etablere vennskap? Dette er noen av mange spørsmål vi ofte funderer på vi som jobber i SiA Helse.

Noen av dere treffer vi fordi dere bestiller time hos oss. Dere forteller at belastningen med å leve i et helt til delvis nedstengt samfunn over tid er stor. Daglige rutiner som har holdt dere i gang har falt bort, strukturen og rammene i livene deres er blitt uklare, hverdager og helg er blitt en slags grøt der det er vanskelig å skille mellom når hverdagen slutter og helgen starter. Motivasjonen til å studere begynner for mange rett og slett å skrante litt.

En hybel er ofte liten. Veien mellom senga og skrivebordet er i mange tilfeller veldig kort, og man trenger egentlig ikke skifte fra pysj til vanlige klær for å få tikket av «oppmøtt» på forelesninger. Man trenger nesten ikke gå ut i det hele tatt. Studentlivet kan rett og slett gjennomføres innenfor hybelens fire vegger.

Vi har lyst til å komme med noen råd til dere, ikke fordi vi ikke tror dere gjør deres beste for å komme gjennom denne tiden, men fordi vi har behov for å si noe eller gjøre noe som kanskje kan hjelpe noen av dere til å få en litt lettere Korona hverdag.

For å komme seg gjennom Korona-tilværelsen med den psykiske helsen i behold må du skape en ny struktur i livet ditt. Du må jobbe med å etablere nye daglige rutiner som skaper en livsrytme. Sett deg ned og skriv en god gammeldags ukeplan. På ukeplanen bør det stå når du skal stå opp i ukedager, planlagte «lufteturer» mellom zoom økter, når du skal spise frokost, lunch og middag. Planlegg en eller to lystbetonte aktiviteter hver dag. Det trenger ikke være noe stort eller koste masse, en gåtur med en studievenn, tid til å lese i en god bok, en nettbasert treningsøkt eller en telefonsamtale til noen du bryr deg om. Planlegg gjerne flere faste avtaler sammen med andre slik at dere kan motivere hverandre til å faktisk gjennomføre det dere ønsker å få gjort. Spør om noen du studerer sammen med er interessert i å gjøre en «leseavtale» på biblioteket etter forelesninger og planlegg felles pauser. På denne måten kommer du deg både ut av hybelen og får lest til eksamen. Dessuten får du vært sosial, noe vi mennesker er avhengig av for å trives.

Hvis du sitter på hybelen din og tenker at alle andre takler Korona-tilværelsen aldeles utmerket bortsett fra deg tar du feil. Situasjonen er tung for mange og flere sliter med å gjøre studenttilværelsen levelig akkurat nå. Dere er flere i samme båt. Det er ikke deg det er noe galt med, det er situasjonen du står i. Ikke plag deg selv med tanker om at du ikke er flink eller god nok. Hvis du plages med mange negative tanker om deg selv og fremtiden, prøv å tenk på hva du hadde sagt til din beste venn hvis han eller hun fortalte deg at livet var vanskelig. Hadde du kjeftet og fortalt henne at hun bare burde skjerpe seg, ta seg sammen, prestert bedre? Sannsynligvis ikke. Sjansen hadde vært større for at du hadde kommet med oppmuntrende ord og kanskje påpekt hva vennen din gjør som allerede er bra. Jobb med å være din egen beste venn i denne perioden, jobb med å være bevisst hva du forteller deg selv og ikke tro på alt det tankene dine forteller deg.

 

Selv om mange aktiviteter ikke er som vanlig så anbefaler vi deg å søke aktivt etter de tilbudene som fremdeles gjennomføres. SIA sin kampanje «Hold ut» er et fint sted å begynne. Her får du tips og råd om flere aktiviteter som gjennomføres i tråd med gjeldende smittevernregler. Vår klare oppfordring til alle dere studenter er å søke mest mulig normalitet i en veldig unormal situasjon.

Dersom du føler at du ikke klarer å få det til på egenhånd eller klarer å følge rådene vi har gitt her, er vi i SiA helse her for deg.

Samfunnet vil etter hvert åpnes igjen, og mens vi venter på at det skal skje, handler det om å gjøre det beste ut av den situasjonen vi er i.

 

Psykolog i SiA Helse, Kari Severinsen Wierød

 

 

SiA Helse, Kristiansand

38 14 13 54 (Telefontid fra 11.00-11.30)
helse@sia.no

Adresse:
Universitetsveien 50
4630 Kristiansand

Buss:
Holdeplass UiA v/Spicheren

Leder:
Eli Stålesen, Psykoterapeut/Master Psykisk helse
eli.stalesen@sia.no

Åpningstider:
09.00-15.30 (man-fre)

Drop-in:
14.00-15.00 (man-tors) (Endringer kan forekomme)

SiA Helse, Grimstad

37 23 37 92 (Telefontid fra 11.00-11.30)
helse@sia.no

Adresse
Jon Lilletunsvei 9, 4879 Grimstad
Se i kart

Buss
Holdeplass Jon Lilletuns vei

Leder
Eli Stålesen, Psykoterapeut/Master Psykisk helse
eli.stalesen@sia.no

 

Åpningstider
Man: 09.00-16.00
Tir: 09.00-16.00
Tors: 09.00-16.00
Fre: 09.00-16.00

Studentprest: Ons: 09.00-16.00

Drop in:
Man: 12.00-13.00
Tir: 12.00-13.00
Tors: 12.00-13.00
Fre: 12.00-13.00