Kommunikasjon og Markedsføring

Profilarbeid, kommunikasjon og bruk av sosiale medier har mye å si for hvordan foreningen din oppfattes utenfra. Foreninger kan spare mye ved å være gode på markedsføring. Her har vi samlet noen tips og råd til hvordan du kan nå ut med din informasjon.

Noen tips

Sørg for at kontaktinformasjon, informasjon om foreningen, arrangementer og hvem som kan delta alltid er oppdatert.

Bruk bilder og video i størst mulig grad. "Et bilde sier mer enn tusen ord" og vil i mye større grad gi et positivt innrykk av det du ønsker å kommunisere, kontra en flat pdf med mye tekst. 

Video gir mange muligheter for å vise historien din. Vi ser en vekst i video-konsum på 100% på nett hvert år, og 90% av brukerne sier de bruker video som beslutningsgrunnlag. Ergo er dette en god måte å rekruttere nye medlemmer til din forening. 

Benytt deg av gratis programmer på nett

 Det finnes et hav av ulike programmer som kan hjelpe deg med å heve nivået på det du skal kommunisere. 

  1. Designmaler og grafiske elementer: Canva
  2. Bildebehandling: Google photos, Paint
  3. Bildeframviseren i Windows er blitt forbedret betydelig, så du her kan gjøre enkle beskjæringer, og med den nye ‘tryllestaven’ kan du med et klikk rette opp de vanligste eksponeringsfeilene på et bilde.
  4. Videoredigering: Movavi Video Editor

Vær tydelig

Ikke si og skriv absolutt alt. Noen ganger gjør vi mennesker saker og ting unødvendig komplisert. Og grunnen er ofte at vi regner med at alle andre er som oss selv, vi tror at de er interesserte i de samme tingene og vet omtrent like mye.

Det gjør at vi har lett for å si eller skrive for mye som kanskje andre studenter ikke vil eller kan forstå, noe som forvirrer og til og med gjør at de viktige bitene ikke blir lagt merke til. Så prioriter, reduser og fatt deg i korthet om du vil at alle potensielle deltakere/medlemmer osv. skal skjønne og ikke gå lei.

Aktuelle kanaler

  • Legg ut arrangementer på nettsiden Aktiv student. Dette er en studentkalender laget for at studentforeninger selv kan legge inn sine arrangement og blir en samleside for aktiviteter studenter kan delta på. Det er altså en fin måte å nå deres målgruppe. Har du ikke tilgang ta kontakt med geir.ove.fidje@sia.no.
     
  • Nå ut til studenter gjennom alle «kanaler», digitale som fysiske (stand, klassebesøk, markeringsdager som (verdensdagen for psykisk helse, engasjer deg dagen o.l.)

  • Facebook 

  • Instagram 

  • Infoskjermer på campus. Både SiA og UiA har tilgang på flere skjermer på campus. Tilhører du en annen utdanningsinstitusjon, henvend deg til ledelsen på din utdanningsinstitusjon.

  • Standarbeid